torsdag 1 september 2011

1/9:3

Det står en sak på SVTs text-tv som jag inte kan hitta på nätet, så jag tar mig friheten att skriva av texten här:

"Omöjlig stjärna upptäckt

Forskare har upptäckt en stjärna som egentligen inte borde existera. Stjärnan, i stjärnbilden Lejonet, innehåller extremt lite massa. Så lite att stjärnan, enligt vedertagna teorier, inte borde kunna existera. Metallhalten i den kanske mer än 13 miljarder år gamla stjärnan är flera tusen gånger lägre än den i vår egen sol.

En omöjlighet, skriver forskarna i det senaste numret av Nature. De ska nu ta sig en funderare på om teorierna verkligen stämmer."

April, april! Eller? Nej, det är visst 1 september, inte 1 april.

Vad trevligt, här har vi då ett skolexempel på varför jag inte tål forskare och vetenskap och anledningen till att jag generellt inte köper ett smack av vad de säger. "De ska nu ta sig en funderare på om teorierna verkligen stämmer". Min filosofi är att om teori och verklighet inte stämmer överrens är det teorierna som behöver skrivas om, inte verkligheten. Forskarna har uppenbarligen inte samma syn på det som jag har. Hur kan de ens behöva "ta sig en funderare på om teorierna verkligen stämmer"? Stjärnan är upptäckt, den svävar omkring där uppe som ett enda stort facit över att deras teorier INTE stämmer.

Om någon förstår sig på hur dessa välutbildade akademiker med examen från snobbiga universitet tänker får ni gärna skriva en rad om det. Förklara gärna det för mig som av många anses som endast halvutbildad för att jag bara går privata egenbekostade utbildningar, eftersom jag inte tror på mycket att de fakta och den "verklighet" man får lära sig på högskolor och universitet. Upplys mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar