tisdag 6 september 2011

6/9:1

För första gången hittills har jag de senaste dagarna glömt av att jag har en blogg. Tidigare när jag inte har skrivit någonting alls någon dag har jag ändå tänkt på att jag inte har gjort det, men de senaste dagarna har tanken inte ens slagit mig. Inte förrän en person under ett telefonsamtal igår sa något om min blogg kom jag på att den existerade. Märkligt. Begynnande demens? Hoppas inte det.

Om någon dag är det dags för min nya utbildning och då kommer jag definitivt inte ha mycket tid till att skriva här. Låååånga utbildningsdagar varje dag i ett par veckor kommer innebära att det nog ekar tomt här ett tag. Dyker det inte upp några nya inlägg har jag alltså förmodligen inte trillat av pinn, jag återkommer senast i slutet av månaden. En sak måste dock "anti västerländsk sjukvård"-delen av mig bittert fnysa åt innan jag ska ta mig samman och åka till Ikea för att åtgärda en ljus- och servettbeställning från avlägsen ort och därmed påbörja mitt skrivuppehåll.

Jag hade på Fråga Doktorn på tv medan jag lagade mat här igår. Främst lyssnade jag på det för att jag visste att det skulle sändas ett inslag om taktil massage, vilket är den sorts massage som jag jobbar med. Utöver det lyssnade jag med ett halvt öra eftersom jag mest brukar bli upprörd över den där dr Gunillas tjat om läkemedel. "Ta en tablett", "ta ett piller", "smörj in dig med en kräm", "fråga på Apoteket". Inte en enda gång något om att faktiskt ta reda på grunden till personens problem utan bara ett konstant symtomdämpande med diverse läkemedel. Det är helt och hållet tvärtemot min syn på hur man "ska" bli av med fysiska problem och hon är därmed inte min favoritperson här i världen. I alla fall inte den person hon är i tv, hon är säkert jättetrevlig annars.

Mitt i mitt grönsakshackande hör jag att Susanne läser upp en tittarfråga som handlar om huruvida frågeställaren bör berätta för sin läkare att hon dagligen äter Omega-3 eftersom hon samtidigt äter Trombyl för att förebygga plodproppar. För er som inte vet det så är Trombyl (precis som Waran) en medicin som gör blodet tunnare och "klumpfritt". Omega-3 har samma funktion (plus en väldans massa andra väldigt positiva effekter) och man bör därför inte äta båda samtidigt utan att någon har koll på hur blodet beter sig av allt blodförtunnande man stoppar i sig. Äter man båda lite hipp som happ kan blodet nämligen bli för lättflytande och "tunt". Detta är förstås en ordentlig förenkling av hur det fungerar, men i stora drag är det det det handlar om.

Gunillas svar var att frågeställaren absolut skulle ta upp detta med sin doktor eftersom det kan vara knepigt att dosera Trombyl om hon äter fler saker som har samma effekt på blodet som medicinen har. Lösningen enligt Gunilla? Sluta äta Omega-3! Ja, för visst vore det hemskt om personen kunde få samma effekt utan Trombyl? Utan att trycka i sig något som en industri har framställt kemiskt och som, i alla fall för några år sedan, låg på andraplats på listan över läkemedel med flest biverkningar (en lista som för övrigt vid samma tidpunkt toppades av Waran)? Omega-3 har inga, INGA, biverkningar. Man kan inte överdosera Omega-3, det är omöjligt och det har enbart superpositiva effekter i kroppen. "Sluta med Omega-3, fortsätt med att försöka ställa in rätt dosering av Trombyl". Läkare i ett nötskal. En bojkott vore på sin plats. Jag ser fram emot den dagen då min outbildade hjärna över huvud taget förstår hur de tänker.

Nu- duschen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar