söndag 15 maj 2011

15/5:4

Ibland kommer jag på hur gott det är med riktig mat. Gångerna jag lagar det nu för tiden är lätträknade för jag, precis som så många andra, tycker det är ganska tråkigt att laga mat enbart till mig själv. Oftast blir det sallad både till lunch på jobb och middag hemma. Det är så enkelt, bara att skära ner ett gäng växter i olika färger i mindre bitar och kasta i lite oliver, kallrökt lax eller lufttorkad skinka och någon ost, oftast feta eller halloumi. Klart! Jag skulle kunna leva på mina sallader för jag tycker verkligen om dem, men ibland kan jag sakna "riktig" lagad mat.

När det för någon timme sedan var dags för att fixa till något att lugna magen med hittade jag lite grejer i kylskåpet som någon akut behövde göra något med. Eftersom den enda "någon" här (förutom jag) är Pälsboll, fann jag mig i situationen och började mentalt pussla ihop något potentiellt ätbart. Kycklingklubbor som jag köpte för halva priset igår. Broccoli som började se mer än lovligt deppig ut. Cheddarost som jag köpte löjligt billigt idag. Några ensamma små champinjoner hittade jag också långt in på en hylla. Resultatet av detta, med lite hjälp från diverse basvaror, blev ugnsgrillad kyckling med svampgräddsås och broccoligratäng med massor av ost. Massor av smör, massor av vispgrädde och massor av ost kan verkligen göra underverk med vilka ledsna matvaror som helst. Lite kryddor på det och saken är biff.

Pälsboll tittar för övrigt just nu upp från gratängformarna som för tillfället står på golvet, slickar bort gräddsås från nosen och instämmer lyckligt i vad jag just skrev.

Mätt och belåten och allmänt nöjd med att ha återupptäckt varför jag alltid har tyckt om att laga mat tänkte jag nu fixa till morgondagens lunch. Vad det blir? Laxsallad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar