tisdag 24 maj 2011

24/5:2

Det är något lurigt med Pälsboll. Han har under tidigare år aldrig brytt sig om andra hundar. Han har helt enkelt ignorerat dem så länge det inte har handlat om en extremt snygg tik (läs: löptik) eller en byracka till hund som har morrat på honom. Då har han morrat tillbaka, mest för sakens skull. Men nu, nu har det hänt något!

Plötsligt är alla tikar fullständigt dööööösnygga och väl värda att ta en svängom med, gärna så att koppel och grejer snor in sig i varandra. Jyckar av hankön göre sig dock icke besvär för dem är Pälsboll inte ett dugg intresserad av. "Bry er inte om mig så bryr jag mig inte om er!" har varit hans inställning till allt på fyra ben med en dingelidong mellan två av dem sedan han kom på den briljanta idén att spana på alla tikar. Har en herrhund trots det försökt sig på att säga goddag har Pälsboll bestämt talat om att det inte kommer på fråga. Men nu, nu har det hänt något!

På kvällspromenaden i skogen idag dök det upp något hårigt och fyrbent med långa öron och lekfull blick. Långöras husse verkade inte direkt avigt inställd till en hälsningsceremoni och Pälsboll viftade glatt och lyckligt på svansen samtidigt som han rusade fram och skakade tass med den andra vovven. Döm om min förvåning när jag inser att Långöra antingen har en extremt stor spene som dessutom är helt felplacerad på hennes kropp, alternativt inte alls är en hon. "Ehm, det där är ingen tik va?" hasplar Majsan förskräckt ur sig. "Nä, det är en gammal farbror" svarar farbrorn som håller i snöret. Sedärja, Pälsboll dansar glatt runt och snurrar in sig i en annan farbror. Mycket märkligt och en klar ögonbrynshöjare för min del. Vad i hela friden är det frågan om?!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar