onsdag 4 maj 2011

4/5:3

En titt i mitt kylskåp:
34 ägg (!)
200 g bulgarisk vitost
1 liten bit ädelost
150 g halloumi
50 g färskost med örter och vitlök
3 dl vispgrädde
750 g smör
100 g lufttorkad spansk skinka
200 g lufttorkad tysk skinka
200 g kallrökt lax
1,5 kg färsk broccoli
3 kvisttomater
½ aubergine
1 liten bit squash
1 ynklig liten färsk champinjon
300 g färsk grön sparris
½ röd paprika
7 avocados
2,5 citroner
några persiljekvistar
1 liten bit gurka
1 isbergssalladshuvud
250 g färsk bladspenat
50 g mixade salladsblad
2 gula lökar
10 morötter
½ burk kalamataoliver
tomatpuré
stark senap
dijonsenap
olivolja

En titt i mitt frys:
2 kg räkor
1 hel kyckling
1 kg lamm
2 stora laxkotletter
2 små laxkotletter
900 g hängmörad entrecôte
2 torskfiléer
350 g mixade skaldjur
550 g hängmörad kalvschnitzel
1 stooor bit tjocka revben
1 hel rökt makrill
3 kycklinglår
1 kg grytbitar av älg
250 g halloumi
1 ynka liten majskolv från grannens åker
Kycklinghjärta, kycklingmage, kycklinglever, blodpudding, nötblod och rådjursklövar tillhörande min hund

Skafferiet har jag inte ens tittat i än.

Och här står jag och kliar mig bekymrat i huvudet och vet inte vad jag ska äta ikväll. Ska jag behöva åka och handla? Jag har ju ingenting hemma!

Sharmaarke heter en liten 4-årig pojke i Somalia. Idag fick han en näve kokt ris till middag. Detsamma gäller hans syskon. Mer mat än så fanns det inte att få tag i idag. Hans mamma åt ingenting, hon lät barnen får det hon kunde få tag i. Sharmaarke är hungrig.

Och jag? Jag är bara förbannat bortskämd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar