onsdag 4 maj 2011

4/5:2

Stoppa pressarna, nu är måttet rågat! PRO rasar, lokalnyheterna skriver spaltmeter, riksnyheterna snappar upp skandalen: Limhamn-Bunkeflo i Malmö ska börja filma sina gamlingar på nätterna! "Det är kränkande!" hörs upprörda medborgare skandera till höger och vänster, i alla fall enligt media. Är det verkligen det? En titt bakom rubrikerna avslöjar att det dels är något som till att börja med ska göras på prov och dels att åldringarna själva får välja om de vill medverka eller inte, ingen kommer bli påtvingad att filmas på nätterna. Ytterligare lite undersökning av bakgrunden till nyheten visar att många, om än inte alla, tycker att det kan vara en bra idé. Och varför inte?

Om jag försöker tänka mig in i situationen tycker jag inte att det verkar så tokigt. De som är aktuella för att få testa det här är personer som av någon anledning behöver kontrolleras ibland på nätterna. Som det känns nu skulle jag hellre ha en kamera som filmar och övervakar mig och om något händer kommer det personal och hjälper till, än att ha personal springandes inne hos mig flera gånger per natt, oavsett om det behövs eller inte. Lättväckt som jag är skulle jag förmodligen vakna till varenda gång de kom in mitt rum. Vad händer med sömnkvalitén då? Och vad händer egentligen om jag skulle behöva hjälp någon gång under de timmar då ingen personal finns i mitt hem? Ingenting alls händer, ingen vet om att jag behöver hjälp, och det är väl en av anledningarna till att åldringar hittas avlidna lite då och då.

Naturligtvis skulle detta diskuteras i morgonsoffan i tv imorse. En försiktigt positiv man berättade om redan befintlig teknik för att underlätta för vårdpersonalen. Som exempel nämnde han ett matta som är superkänslig för beröring och som läggs på golvet vid sidan av sängen. Om mattan känner av att den får en fot på sig går genast ett larm till personalen som snabbt skyndar dit för att hjälpa personen som är på väg ur sängen, alternativt lägga personen igen. Låter som ett alldeles utmärkt hjälpmedel i mina öron.

Någon annan i morgonsoffan använde sig av modeuttrycket "kränkande" eftersom gamla människor minsann också har ett sexliv och ska de då verkligen behöva bli filmade under tiden? Men snälla nån. För det första är det fortfarande frivilligt om man vill ha en kamera i rummet eller inte. För det andra är man troligtvis två om det där problemet över huvud taget skulle uppstå, och är man två behöver man säkert inte ha någon kamera alls för blir den ena personen dålig eller behöver hjälp kan den andra personen larma. Problemet löst. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar