tisdag 24 maj 2011

24/5:1

Ängelholm-Malmö. Ankomst 08.05 säger min GPS.

07.52: På E6 ungefär i höjd med Lund blir det i stort sett stopp på vägen. Olycka? Vägarbete? Trafiken kör i snigelfart, framför mig en lyxig Lexus, bakom mig en väldigt sportig Porsche och jämte mig i vänsterfilen kryper en sådan där ny, fin och dyr Audi fram. Vi smälter in bra, jag och Pälsboll i fina Silverpärlan. Men vad är det nu som har hänt på vägen? Varför är det nästan stopp? Just det ja, vi är på väg till Malmö i rusningstrafik. Ingen olycka och inget vägarbete (tack och lov!) utan bara en massa utsocknes folk som ska in till storstaden för att slita för brödfödan och för att kunna finansiera sina nya motorbåtar och sommarhuset i skärgården. Så amatörmässigt av mig att inte tänka på det innan jag åkte hemifrån.

08.10: Inre Ringvägen i höjd med Rosengård och här är det faktiskt ett vägarbete. Ett vägarbete, en tvåfilig motorväg och en påfart på samma gång. "Tillämpa blixtlåsprincipen" står det på en skylt med en pedagogiskt förklarande ritning under. Jo, jag tackar jag. Medan jag tar mig framåt oändligt långsamt och släpper in en bil från påfarten framför mig passar jag på att byta kanal på radion. "...trafiken i Malmö flyter på men vi vill påminna er om vägarbetet i höjd med trafikplats Rosengård där det är risk för köbildning.." No shit? Tack för heads up.

08.23: "Ankommer målet på vänster sida". Nej, jag har inte ljudet på på min GPS men om jag hade haft det är det så det hade låtit.

Nåväl, nu är kontraktet på nya lägenheten skrivet och jag har tagit mig hem utan att fastna i vad som på radion beskrevs som "poliskontroller av förare och fordon på E6 i Helsingborg". En koppe kaffe eller två, ett snabbt klädbyte och iväg till jobb. So long!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar