torsdag 16 juni 2011

16/6:3

Den ofrivilligt lediga dagen, hur gick den? Tack bra, det blev en riktig slappardag som innefattande följande (in)aktiviteter och händelser:

- Jag placerade min fluffiga lekamen i en solstol och låg där halvsovande i några timmar. Pälsboll däckade under nämnda solstol och låg där hela tiden såvitt jag vet.
- Jag gjorde ett seriöst försök att läsa ut de tre böcker som jag läser parallellt just nu. Jag lyckades nästan med en av dem, bara tjugo sidor kvar. De andra ligger för dagen orörda.
- Jag har svurit över att Sveriges Förenade Smultron samarbetar och är i maskopi med Svenska Brännässlors Förbund.
- Jag har långsamt spatserat runt i skogen med händerna knäppta bakom ryggen, precis som en pensionärsfarbror.
- Jag har haft näsan långt ner i en pion.
- Jag har haft näsan långt ner i en nyponros.
- Jag har fått en exakt 23 minuter lång avhandling om fastighetsmarknadens utveckling de senaste 15 åren och på vilket sätt det hänger samman med hög- och lågkonjunktur samt vad de nya lånevillkoren på banken innebär i rena kronor baserat på tre olika räkneexempel. Denna redovisning gavs av min hyresvärd som jobbar som mäklare. Det var inte mitt initiativ.

Min hjärna har största delen av dagen gått på autopilot vilket framför allt har märkts på att:
- När den manliga delen av de tyska turistgrannarna sa "Aus!" till Pälsboll i förmiddags kontrade jag snabbt med bei, mit, nach, zeit, von, zu. Som tur är hördes detta bara inne i Majsans hjärna.
- Ungefär vid lunchtid fick jag ett intensivt behov av att lyssna på "Skäggstölden på Kråkebohöjden" som var Sveriges Radios julkalender 1985.
- Jag har trott att två skosnören (oberoende av varandra), en kotte och en studsande fågel har varit ormar.
- Jag tyckte mig se en älgkalv i skogen och spanade nervöst efter vuxenälgarna. Det fanns inga vuxenälgar och inte heller någon älgkalv visade det sig. Det var ett rådjur.

Slutligen: I en mataffär där jag tog en snabbrunda för att spana varor nedsatta till halva priset fanns det en skylt där det under parollen "Köp fler, spara mer!" såldes 2 st drickor för 13.90. Ordinarie pris enligt samma skylt var 6.95 styck. Skönt när affärerna tänker till tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar