söndag 26 juni 2011

26/6:3

Midsommarafton, dagen då en del av oss jobbade medan andra roade sig kungligt. En del, en sisådär 70 stycken, roade sig kungligt på 40-årsfesten som jag jobbade på. Jag tog ensam hand om mingelmat, matbuffén, efterrätt och nattsnacks samtidigt som jag röjde i köket, försökte hålla hyfsad ordning på en skock ungar i 10-årsåldern och passade en 18-månaders bebis som tidvis inte kunde sova om han inte fick hålla i mitt finger samtidigt. Det var verkligen ett konststycke att skeda upp glass och portionera ut diverse andra onyttigheter åt ungarna, fylla på ett buffébord, försöka hålla efter disken någorlunda, hjälpa folk att hitta saker, svara på ologiska fyllefrågor och samtidigt sitta fast med fingret i en halvsovande bebis fasta grepp. På något sätt gick det i alla fall. Är det det som kallas att trolla med knäna?

Efter sju och en halv timme, en bit efter midnatt, gav jag upp och åkte hem till en grinig Pälsboll. Sex timmar senare var jag uppe igen, rastade snabbt nyss nämnda tjuriga fyrhjuling, slängde i mig en snabb frukost och åkte tillbaka till festlokalen för att röja upp och städa innan nästa aktivitet skulle starta klockan 12. En aktivitet som jag också skulle jobba på. Därefter åkte jag hem, hämtade en om möjligt ännu grinigare Pälsboll än tidigare och åkte tillbaka med honom i släptåg för att ta hand om resterande städning och disk. Knappt elva timmar efter att jag åkt hemifrån på morgonen var jag hemma igen, jättetrött i huvudet och mör i kroppen. En ganska kort promenad med Pälsboll, mat i magen (som om det behövdes efter två dagars konstant småätande av sjukt mycket jordgubbar, glass, godis, chips, potatis, sill, grillad kyckling och rågbröd av något slag), slötittande på en dålig film och sedan pladask ner i sängen. Idag har jag så ont i kroppen att jag snart inte vet var jag tar vägen. Lite förvirrande är det att jag inte kan bedöma om det är en märkligt uppkommen träningsvärk eller "vanlig" smärta. Hmm...Givande midsommar? Nja, kanske inte om man går efter den skala som de flesta mäter sitt midsommarfirande med, men för min del innebar den ganska ordentligt klirr i kassan och dessutom ett välfyllt kylskåp. Som brukligt är blev det massor av mat över efter festen och jag plockade med mig i stort sett allt som festarrangören lämnade kvar efter att han hämtat det han ville ha. Det innebär att jag numera är stolt innehavare av 1/4 hink (japp, hink!) löksill, ½ hink senapssill, mer än ½ hink matjesfiléer, nästan en hel limpa rågbröd, närmare en liter gräddfil, två halvfulla men dessvärre locklösa förpackningar Bregott, lite kaffe (max 100 g, men ändå...), en gigantisk lunchlåda med sallad (räcker nog tre-fyra gånger till mig), ca 500 g skalade räkor och tre stora lunchlådor med grillad kycklingfilé i bitar. Trots att jag har fryst in både bröd, räkor och en del av kycklingen och att både jag och Pälsboll har frossat i kyckling i två dagar nu är kylskåpet fortfarande välfyllt. Mer än så behövs inte för att göra en liten Majsan väldigt glad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar