onsdag 8 juni 2011

8/6:1

Idag har jag hämtat ut mitt paket med studielitteratur till utbildningen som startar i september, men naturligtvis kan jag inte vänta till september med att börja bläddra i allt material. En av böckerna handlar om fysiologi och anatomi, något som jag tycker mig ha ganska bra koll på redan. I denna bok slog jag slumpmässigt upp några sidor och ögnade igenom några meningar.

"tPA (tissue plasminogen activator) är en substans från blodkärlens endotelceller som stimulerar fibrinolysen så att blodkoagel kan brytas ner."

Happ. Det där fattade jag inte mycket av. *bläddrar vidare*

"När transmittorsubstanser passerat synapsklyftan binds den till receptorer i cellmembranet- ej att förväxla med sensoriska receptorer- på det postsynaptiska neuronets dendriter eller cellkropp."

Nu känns det här inte lika bra som det kändes för några timmar sedan. Vad har jag nu gett mig in i?!? *vänder snabbt blad*

"För tidigt födda barn har ofta svårt att bilda surfaktant."

Att bilda surf-vadå? Surf-tant? Surf-fuck-tant? Herregud, har jag öppet köp på det här?

"För att triglyceriderna ska kunna absorberas i tunntarmen måste minst två av fettsyrorna spjälkas bort från glycerolet så att fria fettsyror och monoglycerider återstår."

DET visste jag redan! Gött, nu känns det bättre igen!

2 kommentarer:

  1. Lycka till. Detta kommer du att klara lätt som en plätt.

    SvaraRadera
  2. Tacktack, plättlätt var det! :)

    SvaraRadera