torsdag 21 juli 2011

21/7:1

Det började som en bra plan och med de godaste av intentioner. Jag skulle inte köpa mer mat, möjligen frånsett någon färskvara, innan flytten. Det mesta som fanns i mitt skafferi innan finns nu i Grytet, likaså det mesta som fanns i mitt frys. Medvetet lät jag vissa saker som jag vet att jag har svårt att ta tag i att äta upp vara kvar här uppe. Saker som jag tycker om när jag väl äter dem, men som jag av någon anledning ändå drar mig för att tina och tillaga. Färsk sej till exempel. Ja alltså, jag köpte den färsk och fryste sedan in den. Jag vet att den är god men ändå lockar det mer att plocka fram kyckling eller en påse köttfärs när jag står där med frysdörren öppen och funderar på vad jag ska äta. Alla sådana där svårätna saker lät jag vara kvar här uppe för att jag inte skulle ha mycket annat val än att äta upp dem. Det var planen.

Idag när jag hade jobbat behövde jag ta en sväng in i en mataffär som ligger på vägen hem. Det jag skulle köpa var Svinto, för att kunna putsa rent hushållets välanvända ugnsformar innan jag flyttar. Väl inne i affären fick jag ett infall att köpa på mig någon växtdel som jag skulle kunna äta till min middagsplanerade, dock fortfarande otinade, rökta makrill. Nu råkade det finnas en uppsjö billiga grönsaker där idag, så det blev en hel del. Nåja. Vidare runt i affären och den ena billiga saken efter den andra ropade lockande på mig. Erbjudanden, kampanjer och varor som var prisnedsatta på grund av kort datum. Allt åkte ner i min kundkorg. Ut ur affären kommer jag med ett paket Svinto och en stor kasse med mat. Det blev inte dyrt alls, men ändå. Jag skulle ju inte köpa någon mat. Hmm...

När jag åkte till jobbet hade det inträffat en bilolycka på motorvägen åt motsvarande håll, alltså den väg som jag skulle ta hem. Visserligen borde det vara upprensat och tillfixat vid det här laget, men om det inte var det skulle det innebära att jag skulle få stå i en lång bilkö. Inte så sugen på det faktiskt. Alternativet var att strunta i motorvägen och köra "innervägen" istället. Bra idé, bortsett från att det ligger två bra mataffärer på den sträckan. Vore jag smart om jag struntade i att undersöka hur det såg ut på billigmatfronten och bara åkte förbi? Säkert, men så fungerar inte Majsans hjärna. Med ett löfte om att bara köpa saker om de var billiga travade jag glatt in i den ena mataffären. Vilken grej, här fanns det också billiga saker. Perfekt! En kvart senare går jag mot bilen med en full matkasse i ena näven. Oj då.

Vidare till nästa affär, en tom kundkorg senare går jag ut ur den utan att ha köpt minsta grej. Wohoo, lycka! Eller? Nej, jag blev lite sur över att inte ha fyndat något mer. In i bilen och snabbt hem till Pälsboll, klädbyte, ut i bilen och till skogen för en promenad i regnet. Allt enligt planen. Problemet är bara att på vägen hem från skogen ligger det två bra mataffärer. Eh, ja...

In i ena affären och plocka billiga saker. Ojoj, här fanns det massor. Ut ur affären med en ny kasse mat. In i nästa affär, nya fynd, ut i bilen och hem till lägenheten. En trekvart senare, då jag med lite god vilja och en väldans massa jävlar anamma har lyckats få igen kylskåpsdörren utan att mosa något som sticker ut för mycket från hyllorna, står jag och funderar på vad jag ska fixa till för mat. Planen var den rökta makrillen men några stekta champinjoner och en näve körsbärstomater. Nej, makrill lät tråkigt. Vad göra?

En halvtimme senare sitter jag i soffan och mumsar nöjt på en gigantisk sallad med tomater, paprika, gurka, oliver, avocado och mozzarella med hemmagjord vinaigrette vilket ackompanjeras av stekta hamburgare (bara köttet alltså, 100% nötkött) och en massa fluffig färskost med paprikasmak. En färskost som tillhör ett lite fiiiiinare märke. Dyr i vanliga fall, inte lika dyr om den enligt lagar och regler går ut i morgon.

Intentionen var verkligen att inte köpa något, men nu är både kylskåp och frys påfyllda igen. Alltså, jag vet inte. Ska jag se det som ett misslyckande eller som ett genidrag?

2 kommentarer:

  1. Ok, det blev lite tokigt när jag skrev sist, fråga mig inte hur.

    SvaraRadera
  2. Shit happens! :P

    SvaraRadera