tisdag 5 juli 2011

5/7:1

Trips, vet ni vad det är? Små smala insekter, max 1 mm långa, som finns ute på landsbygden när spannmålsodlingarna är i sitt esse. Dessa små kryp sprider sig med vinden och om man sitter ute kan man efter en vindpust helt plötsligt ha en hel svärm krypandes på kroppen. De kliar något så infernaliskt! De bits inte och de är inte farliga på något sätt, men när de kryper på huden kittlas de fruktansvärt mycket. Det finns miljarder av dem och de tar sig in överallt. Bor man på landet hittar man dem på varenda ställe där man verkligen inte vill ha insekter. De kryper omkring i sängen, innanför glaset på tavlor, i schampoflaskor och de tar sig in i skärmen på datorer och kryper omkring som en liten extra pixel. De tar sig verkligen in precis överallt.

Dessa små vidriga kryp hade jag enorma problem med under en period förra sommaren. Enligt min hyresvärd är de framme så länge rågen blommar, men så fort rågen är skördad är de borta igen. Om det stämmer till hundra procent vet jag inte, men plötsligt en dag var de borta. Ena dagen var de överallt och drev mig till vansinne, nästa dag var de puts väck, bortsett från ett antal döda som jag har hittat i diverse gömmor senare under året.

Nu är tripsarna på G igen. Än kommer de inte i svärmar, men jag hittar ett antal krypandes på mig varje dag just nu. Vilken dag som helst kommer det att explodera och det kommer att finnas miljarder av dem igen. De kliar, de är överallt, de går inte att bli av med, de går inte att få bort. Jag hatar dem så innerligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar