onsdag 6 juli 2011

6/7:1

Jag använder kontaktlinser, endagsvarianten av dem. Ibland händer det att en lins går sönder när den sitter i ögat, det sticker och skaver, ibland bara lite, ibland gör det skitont och ögat rinner hejdlöst och går knappt att öppna. För ett par timmar sedan kände jag att något hände i ena ögat, inget som gjorde jätteont, men det stack till och började skava lite. Ut med linsen och jodå, visst fattades det en liten bit av den. Läge att stoppa in en ny lins i ögat med andra ord.

I nästan varenda väska jag äger (det är inte så många) har jag ett par linser liggandes så att jag alltid har ett par i reserv ifall någon går sönder om jag är iväg någonstans. När jag rensade en gammal trasig väska som skulle slängas för ett tag seda hittade jag en lins av ett fabrikat som jag inte använder längre. De linser jag använder nu är hanteringsfärgade, de är alltså svagt färgade blå för att man ska se dem när man öppnar förpackningen. De ska inte påverka ögonfärgen, men mina redan blå ögon blir lite lite blåare av dem. Den gamla linsvarianten som jag hittade i väskan är inte hanteringsfärgade utan är helt neutrala i färgen och syns inte i sin förpackning.

Nu tänkte jag passa på att använda den där gamla linsen. Den är inte särskilt bekväm att ha i ögat, men förr eller senare får jag snällt använda den så varför inte göra det idag? Sagt och gjort, i med linsen i ögat och sedan en snabb koll i spegeln. Hoppsan. I ena ögat har jag en hanteringsfärgad lins, i andra en neutral. Båda ögonen är såklart fortfarande blå, men ändå olika. Bäst beskrivs det nog genom att säga att det ena ögat är blått med litet b och det andra ögat är Blått med stort B. Hmm... Kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar