onsdag 6 juli 2011

6/7:2

Vi har inget vatten här nu. Det har ingen i de sydliga delarna av staden, för någon smartnisse har grävt av en vattenledning. Som tur är duschade jag i morse innan vattnet försvann, men däremot hade jag slängt i en hög med smutstvätt i tvättmaskinen en liten stund innan vattnet försvann. Torrtvätt, det låter inte så värst effektivt.

Det är helt galet vad vi här i den rika delen av världen är bortskämda med vatten. Vi reflekterar sällan över det, men när det väl är borta blir det så uppenbart hur fantastiskt bra vi har det. Många gånger de senaste timmarna har jag varit på väg att börja diska, tvätta händerna, skölja grönsaker och annat "onödigt" utan att tänka mig för. Jag förutsätter att det finns vatten, att det ska rinna en strid ström av aldrig sinande vatten ur kranen, men nu kommer det bara en liten tunn stråle, på gränsen till att det börjar droppa istället. Jag försöker spara på det sista som finns i ledningarna, men ändå tänker jag mig inte för. Titt som tätt är jag där och är på väg att vrida på kranen.

Det här är jobbigt och nu börjar jag dessutom blir väldigt törstig. Det är varmt idag och jag är van vid att gå och dricka vatten ur kranen i tid och otid. Ändå tänker jag att det faktiskt är riktigt bra att sånt här händer ibland. Nu vet jag att det finns back up i nödfall. De centrala delarna av staden har vatten om det krisar och dessutom har hyresvärdens andra gård, som ligger bara några kilometer härifrån, en egen brunn där det finns vatten att hämta. Men om det inte fanns något alternativt sätt att få tag på vatten, hur hade det känts då? Om det hade varit ännu varmare ute, hur hade det kännts då? Eller för att dra det ännu längre, hur hade det varit att behöva gå en mil i stekande ökenhetta för att få hämta en hink med smutsigt vatten? Inte kul. Så trots min intensiva önskan om att vattnet snart ska komma tillbaka så att jag kan få dricka igen kan jag inte låta bli att känna lite tacksamhet över situationen trots allt. En liten påminnelse om den vardagslyx vi lever i är aldrig fel. Tack för det smartnisse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar