torsdag 10 november 2011

10/11:1

Jag har insett att jag är vaken för få av dygnets ljusa timmar och så fort det börjar mörkna blir jag slö och oengagerad. Hur ska jag få ordning på det tro?

Jag testade lite akupressur på Pälsboll igår. Jag har inte läst teorin i boken än utan valde ut lite punkter som såg bra ut och satte igång. Det finns inga biverkningar eller risker alls med akupressur, det kan inte bli fel, så det är bara att testa på även om jag inte riktigt förstår vad jag gör och varför. Det värsta som kan hända om jag trycker fel är att det inte ger någon effekt, värre än så är det inte.

Det var väldigt intressant att se Pälsbolls reaktioner på det jag gjorde. Till en början var han lite spänd och skeptisk men han lät mig hållas. Det gör han alltid. Grejen med saker som akupressur och sånt är att om man har en blockering någonstans, alltså att energierna i kroppen inte kan flöda fritt som de ska, så är de punkter som har med den blockerade kroppsdelen att göra ömma. Allt är uppbyggt enligt meridianer som binder samman olika kroppsdelar och organ. Ska man till exempel behandla ett öga behandlar man även levern eftersom de hör ihop.

Jag koncentrerade mig igår på att behandla Pälsbolls njurar och ögon. Han har problem med de delarna, så valet var ganska lätt. Det finns tabeller i boken där man kan se hur olika fysiska problem avspeglar sig mentalt hos hunden och det är ganska exakta beskrivningar av hur Pälsboll är och beter sig. Jag kan även känna igen psykiska problem som han har haft tidigare och fått bekräftat att de hade med vissa fysiska problem som han hade innan att göra. Jag ska inte gå in för mycket på det, men de stämmer väldigt väl in i alla fall.

Så, jag koncentrerade mig alltså på njurar och ögon, men jag tryckte på en del andra punkter också för att se Pälsbolls reaktion. När jag tryckte på punkter som har att göra med organ som Pälsboll, såvitt jag vet, inte har några problem med hände ingenting. Han sneglade lite på mig men somnade ganska snabbt och låg som en lealös trasa framför mig på soffdivanen. När jag däremot tryckte på punkter som har direkt med njurarna att göra, då blev det liv i farbrorn! Han flög snabbt upp på alla fyra och stirrade på mig. "MEN AAJJJJJJ, VAD GÖÖÖR DU?!?" Oj, vilken reaktion det blev. Efter lite tjat lade han sig ner igen och lät mig fortsätta så länge jag var försiktig. Tog jag i det allra minsta för mycket lät han mig veta det, spänd som en fiolsträng och uppenbart jätteöm på dessa punkter. När jag sedan gick över till att peta på lite alla möjliga immunförsvarsstärkande punkter igen brydde han sig inte ett smack. Han passade istället på att ta sig en power nap tills jag var klar med mitt tryckande.

Det ska bli väldigt intressant att se var det här ska sluta. Jag ska börja läsa boken från början snart så att jag har lite mer teoretisk grund att stå på i fortsättningen. Så himla spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar