onsdag 2 november 2011

2/11:1

Jag är ganska hopplös när det gäller böcker. Jag kan köpa hur många som helst om de är billiga och sedan blir de liggandes olästa eftersom jag aldrig riktigt känner att jag med gott samvete kan sätta mig och läsa. Det finns alltid annat som jag borde göra och prioritera i första hand och då får mitt samvete mig att strunta i att läsa. Inte för att jag gör det där jag borde göra ändå men tanken att göra det fanns i alla fall. Som om det skulle göra något bättre? Sjukt beteende.

För en stund sedan letade jag upp en bok som jag hade bestämt mig för att köpa. Den handlar om akupressur på hund, dels teoretiskt om hur det fungerar och dels praktiskt om hur man gör det själv. Jag tror att Pälsboll skulle må bra av det så jag har bestämt mig för att testa och se om jag kan framkalla några positiva resultat i hans skröpliga lilla kropp. Naturligtvis "råkade" jag köpa på mig ett par böcker till när jag beställde akupressurboken. De var billiga ju! Då är man berättigad att spontanköpa böcker som man egentligen inte har råd med. Eller? Förr eller senare kanske jag får tillräckligt med ro i kroppen och hjärnan för att börja läsa och då vore det synd om jag inte hade något att läsa. Jag inbillar mig det i alla fall.

Vad har Majsan nu köpt på sig för böcker då?
*Akupressurboken (som sagt)
*Den goda viljan av Ingemar Bergman. (En klassiker. Visst måste man köpa den om den är på rea då? Jag borde ha läst den tidigare i livet men jag är dålig på klassiker så jag har inte det. Snart har jag det. Kanske.)
*Cuando ya no importe. (En roman på spanska. Jag inbillar mig att jag ska kunna ta mig igenom den någon gång när jag har tid och motivation att slå upp alla svåra ord som jag inte förstår. Vid närmare eftertanke hade det kanske varit bättre om jag hade köpt en barnbok på spanska? Men det här var ju billig...)

Det var faktiskt bra de tre böckerna jag beställde och det är helt klart ett framsteg jämfört med tidigare. Jag hade inte alls haft några problem att köpa på mig ett tiotal böcker egentligen. Jag tror nästan att det är ett beroende, men än så länge är jag åtminstone bara periodare. Någon gång ska man ju liksom lyckas ha lite självdisciplin menar jag.

Ja, tänk vad jag kan skriva mycket blajblaj bara för att försöka ursäkta mina onödiga bokköp. Lite knäppt faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar