torsdag 3 november 2011

3/11:1

Det finns en stor nackdel med att ha företag. Man kan inte NIXa sitt telefonnummer vilket innebär att telefonförsäljare har fritt fram att ringa som de behagar. Jag har nästan fått en fobi för främmande telefonnummer på grund av det och det är förstås inte så bra. Om det ringer ett nummer som jag inte känner igen och om jag inte är på ett humör där jag känner att jag på ett sansat sätt kan kriga med en telefonförsäljare så låter jag bli att svara, kollar upp numret när jag har möjlighet och ringer sedan upp om det visar sig vara annat än försäljare. I nio fall av tio är det i och för sig telefonförsäljning det gäller, men jag måste ändå bli av med den där oviljan att svara bara för att jag inte känner igen telefonnumret. Jag tror att det kommer att komma något slags bakslag på det rätt vad det är. Nu för en stund sedan till exempel.

Det ringde ett nummer från Hufvudstaden och jag sneglade skeptiskt på mobilen och lät den ringa klart utan att svara, kollade upp numret men fick ingen träff, inte ens på sidorna som listar telefonnummer från telemarketingföretag. Lurigt. En halvminut efter att mobilen aviserade "1 missat samtal" genom en liten popup-ruta på skärmen fick jag ett sms från mobilsvar. Telefonförsäljare som talar in meddelanden? Knappast. Skrutt också, det var någon som faktiskt ville mig något. Jag ringde min telefonsvarare och lyssnade på meddelandet. "Fredrik. Produktionsbolag. Tv-program. Ring tillbaka till mig är du snäll!". Oops...

2 kommentarer:

  1. Har du ringt tillbaka?

    SvaraRadera
  2. Ja, men han satt upptagen då och skulle höra av sig igen senast nästa vecka. Vi får väl se.

    SvaraRadera