tisdag 29 november 2011

29/11:1

Det finns en extrem övertro på (lågintensiv) träning och behovet av att fylla på massor av energi i samband med detta. Träning, dit tydligen en lugn promenad i skogen räknas. Kan det verkligen ens kallas träning? Den senaste tiden har jag fått det bekräftat flera gånger om och bara den senaste veckan har jag flera gånger sett personer och hört diskussioner som får mig att bli aningen bekymrad.

Det finns folk som springer ner till gymmet på lunchen och tränar (läs: går i måttlig takt på ett löpband) i tjugo minuter. Jag tycker det är jättebra! Vad som är mindre bra är att höra att "jag tog en extra macka i morse och en banan för en stund sedan eftersom jag skulle träna nu", att se samma personer dricka energidryck under dessa tjugo minuter och när de är klara konstatera att "nu ska jag gå och köpa något riktigt gott i gatuköket för det kan jag göra nu när jag har tränat" samt "det är så skönt att veta att jag kan äta en extra kaka till eftermiddagskaffet med gott samvete".

Liknande saker har jag hört på ett femtiominuters zumbapass. Visst är det svettigt och jobbigt om man är otränad, men det innebär inte att kommentaren "jag har kolhydratladdat för det här sedan i går morse" känns befogad. Inte heller att det dricks saft under passets gång "för att jag har tröttnat lite på energidryckerna som jag har hemma just nu".

Samma grej har jag sett ett flertal gånger i skogen. Personer som tar en långsam sju kilometers söndagspromenad går med en vattenflaska i handen och tar en paus efter halva vägen för att sätta i sig något ätbart. Inte sällan är det en bulle eller godis av något slag. För att orka med en promenad!

Det är intressant, men föga förvånande, att dessa personer i de allra flesta fall är överviktiga. Lite tragiskt är det att höra "jag satsar verkligen stenhårt på att gå ner i vikt nu, jag ska träna tre pass den här veckan". Inte för att det är något fel med att träna tre pass, utan på grund av att denna övertro på träning och intensiva övertygelse om att man måste energiladda järnet för att orka. De kommer inte gå ner i vikt, snarare upp. Det kan jag sätta väldigt mycket pengar på. Om det är att gå ner i vikt de är ute efter skulle de tjäna mycket på att strunta i träningen och se över kosten istället. Inte för att det är något fel på att träna, utan för att förstör effekten av träningen med allt de sätter i sig före, under och efter träningen.

Gemene man verkar ha svårt att se skillnaden mellan en promenad och riktigt högintensiv träning. Att gå lite försiktigt på löpbandet samtidigt som man står och tittar på 100-kilos muskelpaketet till man som står och lyfter riktigt tunga vikter en bit bort med en burk Red Bull jämte sig betyder inte att man utför samma träning och har samma behov av energi. Någonstans måste man inse att hemligheten för att få hans väldeffade kropp inte är att dricka Red Bull.

Ärligt talat, ett vanligt träningspass kräver inte någon laddning eller energiboostning, bortsett från vatten möjligtvis. Inte heller kräver det att man fyller på sina energidepåer efteråt, speciellt inte i form av en dubbel special med extra bostongurka i korvmojen eller en princessbakelse från konditoriet. Jag vet att det ofta är de råden, om än inte just om korv och bakelser, man får om man läser de vanliga trötta gamla råden. "Ta en extra macka innan passet för att orka och se till att fylla på med energi DIREKT efter passet". Nja, behöver man äta innan man rör på sig en liten stund så är något fel. Väldigt, väldigt fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar