söndag 30 oktober 2011

30/10:1

Det finns olika sätt att lösa pinsamma situationer på. Det finns "the right way" som kan genomföras på flera olika sätt men som alltid innebär att man tar sig ur situationen med värdighet och äran i behåll, och det finns "the Majsan way" som i princip innebär motsatsen. Graden av pinsamhet går alltid att diskutera, men oavsett vilket innebär the Majsan way alltid att situationen ska lösas på ett inte helt konventionellt sätt, att alltid bjuda lite extra på sig själv och göra något som inte anses som helt normalt just då. Så vem ska lösa konstiga situationer the Majsan way om inte Majsan själv? Jag använde mig av the Majsan way senast för någon timme sedan. Vi tar det från början.

Pälsboll är både förkyld och magsjuk och jag har vaknat ett antal gånger inatt av att han har hostat i vad som har kännts som en halv evighet och dessutom kräkts lite då och då. Nu ligger han utslagen i sängen och verkar tro att han är döende. Det tror inte jag.

Ni vet hur det är när man är tillräckligt vaken för att vara medveten om saker som händer men ändå tillräckligt sovande för att hjärnan ska blanda ihop intryck och skapa en egen verklighet av det? Det hände någon gång sent inatt. Jag vaknade till för säkert tionde gången av att Pälsboll hostade och hostade och hostade och plötsligt tänkte jag att det är fantastiskt att han kan hosta så att det låter som musik. Han hostade fram den där I love rock n´roll. Otroligt. Det tog mig en liten stund att inse att det inte var han som hostade längre utan den festande grannen och hans gapiga och stökiga gäster som hade öppnat balkongdörren. Hoppsan.

Nu till själva the Majsan way-situationen. Jag har ägnat förmiddagen åt att städa här. Jag har diskat en mastodontdisk, vattnat blommorna, dammat, dammsugit och tvättat golvet. För att göra det aningen mer roande plockade jag fram min gamla mp3-spelare och gick omkring med den i byxlinningen samtidigt som jag dammsög. Just den här mp3-spelaren (jag har två) finns det helt slumpmässigt inlagda låtar på. Det finns musikallåtar, schlager, typisk radiomusik, låtar som bäst passar att spelas på Sensation Black, 80-tal, 90-tal, trance och annat dansvänligt. En salig blandning alltså. Under dammsugandet lyckades jag lyssna mig igenom Troll- Jimmy Dean, Lill Lindfors- Musik ska byggas utav glädje, Lill Lindfors- Du är den ende, Aaliyah- More than a woman, Tommy Körberg- Stad i ljus, Kleerup- 3 am, Celine Dion- Pour que tu m'aimes encore och Pedro del Mar- Feel. En hel del gammalt och ganska oväntat för att vara min mp3-spelare. Så kan det gå när man låter datorn välja lite random låtar att skicka över till enhet G:.

Det fanns en låt till som jag lyssnade på. Sofia dansar go-go. Ni vet vilken det är va? Det går att vicka väldigt mycket på rumpan till den samtidigt som man går runt där med dammsugaren. Faktum är att det går att shaka loss riktigt ordentligt med den i öronen och det var precis vad jag gjorde, lite twistande sådär. Nu råkade jag samtidigt befinna mig precis vid mitt fönster. Plötsligt kände jag mig väldigt iakttagen och kikade ut. Precis nedanför fönstret stod det fem killar i 35-årsåldern och tittade på mig. Eller ja, fyra tittade med höjda ögonbryn och en skrattade så han vek sig. Jaha, grannens festdeltagare hade vaknat till liv och stod och väntade på skjuts när de fick syn på mig som dansade runt med en dammsugare. Under någon sekund stannade jag till och tittade på dem medan de tittade på mig med sina blodsprängda bakisögon. Hur tar man sig ur den situationen? Jag kunde diskret ha backat undan, låtsas att det aldrig hade hänt och hoppats på att de hade glömt det i morgon. Det skulle nog vara the right way, men det är definitivt inte the Majsan way.

Nej, the Majsan way innebar i den situationen att jag dansade runt några varv lite extra tillgjort, vilket fick två av dem att också vicka lite på höfterna på äkta twist-manér, trots att de inte hörde vad jag lyssnade på. Då vickade jag tillbaka och studsade barnsligt runt en stund till innan jag dansade iväg in i rummet igen. En halv minut senare blev de upplockade av en bil och åkte iväg och jag ställde in min danskavaljer i städskrubben och plockade istället fram golvmoppen. Det är så man löser saker the Majsan way!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar