tisdag 4 oktober 2011

4/10:1

7.30, upp ur sängen, ut med Pälsboll, äta frukost, gå igenom alla bloggar och diverse viktiga hemsidor som jag tycker att jag måste vara lite uppdaterad på. Passar på att slösurfa en stund också när jag ändå sitter vid datorn (ja, för det gör jag ju inte konstant ändå eller?). Pälsboll ligger på golvet och stirrar på mig.

Plockar i lite pappershögar, byter plats på papprena och staplar dem på samma ställe som de låg innan. Diskar, svarar på sms och undersöker om någon har råkat sätta in någon miljon eller två på något av mina bankkonton. Det var det ingen som hade gjort. Pälsboll ligger på golvet och stirrar på mig.

Funderar på att sälja saker och funderar på att köpa saker. Bestämmer mig för att köpa ett par nödvändiga saker på nätet. Beställer grejerna. Slänger en blick in i badrummet och inser att jag verkligen behöver skaffa ett golvstående skåp av något slag som jag kan ställa en massa grejer i. Kriterier för skåpet: det måste ta otroligt lite plats och det måste kosta otroligt lite. Letar en stund efter ett passande och hittar eventuellt ett på Ikea. Bestämmer mig för att åka och ta mig en titt på det någon dag snart. Pälsboll ligger på golvet och stirrar på mig.

Får ett ryck och börjar tvätta mina extremt smutsiga fönster. Funderar på vardagsproblem och kommer fram till några lösningar på ett par av problemen. Under tiden ser jag att Bring Citymail kommer åkandes med post. En liten stund snare kommer Posten åkandes med post. I min iver att bli klar med fönstrena för att kunna springa ner och undersöka vad de har lagt i min lilla brevlåda i trapphuset råkar jag nästan bryta av en nagel helt. Undersöker den och ser att den åtminstone sitter fast till hälften. Svär lite och funderar på om jag ska laga den ordentligt eller fusklaga den tills vidare. Tar inget beslut utan ägnar en stund åt att ömsom vifta bort och ömsom snällt lyfta ut spindlar som bor i och runt mina fönster. Hoppas de landar på benen när de når marken under fönstret. Pälsboll ligger på golvet och stirrar på mig.

Torkar ur den sista vrån vid sista fönstret, ställer undan fönstertvättarsakerna, kopplar Pälsboll, hoppar i mina FakeFoppas och travar glatt ner till brevlådan. Den är tom. Fnyser lite åt det och tittar på Pälsboll som diskret "råkar" gå bort mot ytterdörren. Min mage kurrar högt. Pälsbolls blick talar högre än min mage och jag går ut och tar en snabbpromenad runt huset med honom. Pälsboll vill absolut inte gå in och jag vill inte under några omständigheter vara ute just då. Jag schasar in honom, slänger i mig lite mat för att få tyst på magen och bestämmer mig för att fusklaga nageln. Pälsboll lägger sig på golvet och stirrar på mig.

Lagar nageln och lyckas på något sätt få en stor klump nödlim under nageln. Det känns väldigt konstigt och den vill inte alls försvinna därifrån. Det får vara kvar tills vidare. Jag funderar på vad jag ska göra mer med naglarna och bestämmer mig för att försöka få till en snygg fransk manikyr. Det blir ingen snygg fransk manikyr så jag tar bort allt och börjar om från början. Kör på ett säkert kort med bara en enda färg istället. Det blir bättre. Pälsboll ligger på golvet och stirrar på mig.

Funderar på att läsa lite teori, letar fram böcker och instuderingsfrågor, tar en titt på dem, tar en titt på klockan och ser att det är Oprah-time. Hamnar i soffan framför tvn, utan böcker. Tittar lite halvhjärtat och tycker det är ett ganska tråkigt ämne hon avhandlar. Petar lite på limklumpen under nageln. Oprah tar slut. Pälsboll ligger på golvet och stirrar på mig.

Tänker att jag borde duscha men gör kaffe istället. Tänker att jag kanske skulle gå ut med Pälsboll igen men sätter mig och skriver det här inlägget istället. Tänker att jag snart är klar och funderar på om jag ska duscha eller gå ut med Pälsboll först. Bestämmer mig för att dricka upp mitt kaffe till att börja med och sedan ta ställning till det andra. Tittar på klockan, den visar på ungefär 14.30. Tittar ner på golvet och, tro det eller ej, där ligger Pälsboll och stirrar på mig. Har han verkligen ett så tråkigt liv som han ser ut att tycka att han har? Tålamod har han i alla fall, den lille skrutthunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar