onsdag 10 augusti 2011

10/8:3

Vid 18-tiden ligger jag i min säng och läser en bok. Plötsligt lägger jag märke till vilket himla spring det har blivit i trappan, i ytterdörren som finns rakt under mitt fönster och framför allt ute på gården. Det är massor av barn ute och leker, cyklar, skriker, gapar och sparkar omkring på en stackars boll. Jag brukar inte ha något emot att det är en del liv och rörelse ute, men just idag stör det mig av någon anledning. Det är en sjujäkla liv på ungarna och jag börjar fundera på om någon har öppnat en fritidsgård utanför eller vad sjutton det är frågan om. Jag blir helt ur balans, kan inte alls koncentrera mig på min bok och reser mig irriterat upp för att istället gå en promenad med Pälsboll så att jag slipper stojet och stimmet en stund. När jag går förbi min laptop ser jag att den visar att batteriet inte är fulladdat. Hmm... Inte heller laddas det. Dubbelhmm... Jag grejar lite med kontakten men ingen reaktion. Trippelhmm... Tända en lampa kanske? Nähä, strömmen har gått. Det förklarar en del.

I vanliga fall är det här ett lugnt område. En del barn leker ute till och från, men på det stora hela är det ganska tyst. Plötsligt går strömmen och varenda människovalp springer ut och börjar leka. Vad i hela friden gör de annars hela kvällarna när de har ström undrar jag då? Svaret på den frågan får jag när strömmen, om än tillfälligt, kommer tillbaka. Ett gemensamt hurrande utbryter bland ungarna och som genom ett trollslag är gården tömd på folk igen. Därefter har strömmen kommit och gått under flera timmar till barnens stora bestörtning. Genom mitt öppna fönster har jag råkat höra något om tv, något om Playstation och något om Facebook. Är det verkligen det barnen gör hela kvällarna i vanliga fall?

Barn, för min del får ni gärna fortsätta sparka på er boll, slå i dörren, springa i trappan för att hissen inte fungerar, gapa, skrika och tjoa. Jag lovar att jag inte ska förbanna er ens inne i mitt eget huvud igen. Lek och stoja runt för guds skull, bara ni inte sitter inne jämt. Rör på er, hoppa runt lite, gör vad som helst, bara ni gör något. Om ni inte gör det blir tant Majsan väldigt väldigt ledsen, för om ni inte rör på er nu när ni är unga kommer ni aldrig att göra det. Vad blir det då för värld vi kommer att leva i?

1 kommentar:

  1. Efter att ha läst dina inlägg igår så undrar jag vilken sida du vaknade på igår.

    SvaraRadera