fredag 19 augusti 2011

19/8:1

Kvinna, man, barn och fågel, vad sysslar hon med?

-När kommer fortsättningen på berättelsen?
-Det är ingen berättelse.
-Nähä, novellen då?
-Det är ingen novell.
-Vad är det då?
-Det får du se.

Jag blev lite glad över den frågan, eller kanske snarare ordväxlingen, för den visade att min baktanke fungerade, åtminstone till viss del. Det var ingen berättelse, det var över huvud taget inte en text som tidsmässigt drevs framåt. Det enda jag beskrev i de fyra inläggen (jag hoppas ni förstår vilka fyra jag menar) är exakt samma situation ur fyra olika perspektiv och synvinklar. Varför? För att göra er uppmärksamma på att det inte finns en enda sanning om vad som händer vid ett visst tillfälle. Ingen av karaktärerna ljög om vad som hände, men alla såg det ur sitt eget perspektiv. Allting är tolkningsbart och hur människor tolkar en situation beror på massor av saker; bakgrund, tidigare erfarenheter, sinnestillstånd.

"H*n sa si och så och menade det och det vet jag för h*n tittade på mig med en sån blick!" Gjorde h*n det? Eller var det bara du som tolkade det så? Ibland skadar det inte att tänka igenom en gång extra. Vad är sanning? Vad är en ren tolkningsfråga? Det var bara det jag ville ha sagt.

End of story.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar