tisdag 9 augusti 2011

9/8:1

Ni ska få en uppdatering om hamsterkinden tänkte jag. Äckelvarning utfärdas!

Såret har läkt ihop finfint och mitt pusslande med hudflikar och tillrättaläggande av sårkanter så fort såret blev någorlunda hanterbart verkar ha gett resultat. Penicillinet kämpar på mot ondsinta bakterier och verkar lyckas alldeles utmärkt med sitt uppdrag. Nemas problemas.

Enda smolket i bägaren har varit en halvhård svullnad under och runt sårskorpan. Jag har pillat en hel del på svullnaden och konstaterat att den är fylld med något, troligtvis var. Eftersom såret har varit helt stängt ett bra tag nu har jag antagit att varet inte kommer att komma ut utan förhoppningsvis istället försvinner in i kroppen, men dagarna har gått och svullnaden har inte minskat alls. Varet jag tryckte ut varenda kväll under de första dygnen var färskt och luktade därför inte alls, men nu började jag bli orolig för att det ligger och härsknar inne i kinden och det är jag inte sådär väldigt sugen på.

Nu ikväll tröttnade jag på det där och började trycka ganska intensivt på svullnaden. Efter lite hårdhänt klämmande från alla håll och kanter gick såret upp (nej, det gjorde faktiskt inte ont alls) och därunder buktade en vätska ut. Den rann inte ut utan var uppenbarligen inkapslad bakom en seg hinna av något slag. Bubblan kom halvägs ut ur kinden utan att gå sönder när jag tryckte på bakom svullnaden, så jag såg den ordentligt. Med äckelblandad förtjusning lekte jag med det där en stund. Det såg nästan utomjordiskt ut, lite Arkiv X om ni förstår vad jag menar. Slutligen tröttnade jag på aktiviteten och tryckte till ordentligt. *Splatt* är en bra beskrivning av resultatet, precis första gången jag klämde på det för någon vecka sedan.

Det visade sig att det inte var något var i bubblan, eller det var åtminstone inte rent var. Mest var det inkapslat blod som var uppblandat med något. Detta "något" var dock säkerligen var. Lyckligtvis luktade det ingenting och det var ganska lättömt, så nu är kudden under och runt såret nästan helt borta. Det finns lite kvar och den växer säkert till sig lite tills i morgon, men med lite mer uppmärksamhet är den nog helt borta om någon dag.

Ja, det var den uppdateringen. Eftersom jag intresserat både har lyssnat på P1 och löst korsord i Allers idag tänkte jag köra vidare på pensionärstemat och gå och lägga mig tidigt. Go´natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar