torsdag 4 augusti 2011

4/8:1

Under tiden som jag åt frukost för någon timme sedan multitaskade jag som vanligt. Jag åt, lyssnade på Nyhetsmorgon på tv4, skrev en lista på saker som jag behöver göra under dagen och samtidigt scannade jag igenom Aftonbladet, Expressen och Sydsvenskan i jakt på spännande saker som hänt under natten. Det har inte hänt så mycket i natt. Det mest dramatiska verkar vara en förmodad bomb under en bil i Helsingborg.

Hur som helst, Aftonbladet kör för tillfället en reportageserie om svälten i Afrika och spyr ur sig fruktansvärda bilder på svältens offer, den ena bilden värre än den andra. Organisationer försöker febrilt att samla in pengar för att hjälpa och Aftonbladet försöker få folk att skänka en timlön för detta ändamål. De rika ländernas bistånd till de fattiga länderna ökar, men det räcker inte. Det är verkligen hemskt. Jag ögnade igenom de nya rubrikerna i reportageserien och precis då drog Nyhetsmorgons nyheter igång. En av deras viktiga nyhetsrubriker var att Nasa skickar upp en satellit till Jupiter...

Jag har inget emot rymdforskning alls. Dels tycker jag att det är intressant att vi utforskar vad som finns utanför vår egna jords gränser och dels tror jag att vi kan lära oss mycket om oss själva och Jorden genom att undersöka omgivningen. Inget fel i det.  Men det blir lite konstigt när nyheterna berättar att Nasas satellituppskjutning kostar över en miljard dollar. EN MILJARD DOLLAR! 1 000 000 000 dollar! Plötsligt känns världen väldigt skev. Om vi hade väntat ett antal år med att närma oss Jupiter med just den här satelliten och istället lagt denna budget i en klumpsumma som ett engångsbidrag till alla dessa svältande människor, hur hade svälten sett ut då? Vilka katastrofinsatser hade kunnat finansieras? Hur många människoliv hade kunnat räddas om vi hade valt att undersöka stoftringar och eventuella utomjordiska bakterier om tio år istället för just nu?

Ibland känns allting väldigt fel och prioriteringarna i den här världen känns fullständigt uppåt väggarna. Jag är medveten om att det inte går på samma budget och att man inte kan utesluta det ena bara för att det finns problem med det andra, men i just det här fallet känns det helt absurt om ni frågar mig.

Vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar