torsdag 11 augusti 2011

11/8:2

Avslöjande på G:

Ibland när jag stökar runt, borstar tänderna och förbereder mig för att gå och lägga mig lyssnar jag på SR Världen. Särskilt på kvällarna spelar de stundvis väldigt suspekt musik, en del låter ganska normalt, en del låter bara... konstigt. Om jag hade lyssnat på sådan musik jämt hade jag säkert snart börjat springa runt i cirklar naken i Simrishamn med en indianfjäderperuk på huvudet och en fryst makrill i ena handen skrikandes "shooookagai" eller annat lämpligt. Det vill vi inte vara med om, så en dos världsmusik en stund om kvällen får räcka.

När jag stod i badrummet och putsade tanden för en stund sedan började de spela en konstig låt på ett konstigt språk som sjöngs av en kvinna med en oerhört obehaglig och spöklik röst. Vet ni vad låten heter? Nej, det är klart ni inte vet. "Dolgesuorbmageziiguin" heter den. Det är sant, den heter faktiskt så.

Språket den sjöngs på lät mycket märkligt och helt geografiskt obestämbart. Som den språkmänniska jag är brukar jag kunna urskilja åtminstone ungefär var på jordklotet ett språk hör hemma, men här gick jag bet. "Säkert någon mongolisk dialekt som man bara talar på Bajkalsjöns botten" muttrade jag för mig själv samtidigt som jag med vissa svårigheter och tandborsten i ena mungipan försökte stava till låttiteln på Google. Efter visst besvär fick jag ett antal träffar och ögnade snabbt igenom en kort engelsk text som avhandlade artist och låt. Norsk-samiska? Jasså, det var inte mer exotiskt än så. Då föreslår jag ett kortare namn på norsksamiska låtar i fortsättningen. "På en fjälltopp" duger fint tycker jag.

Go´natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar