måndag 29 augusti 2011

29/8:1

Det smäller som värsta nyårsafton ute, inte precis här utanför som tur är, men en bit bort. Någon roar sig med att smälla smällare in absurdum, det hörs även när mina fönster är stängda. Öppna dem verkar vara en dålig idé eftersom Pälsboll är tokrädd för smällare. Det kommer helt klart bli problem om en liten stund när vi ska ut och lufta oss, Pälsboll och jag.

Varför smäller man nu? Jag fick ett plötsligt infall om vad det kunde bero på, googlade lite och jodå, Eid al-Fitr är på ingång, slutet på ramadan är här. Smäller man smällare då? Det gör man nog. Annars vet jag inte vad det är frågan om.

Eid al-Fitr firas lite olika datum sett ur vårt västerländska perspektiv. Vår kalender är som bekant inte densamma som den muslimska, därav denna förvirring för oss när det gäller firandet. Enligt vad jag har lyckats googla fram ska det börja firas ungefär 30/8. Ungefär? Ja, de har inte exakt koll på det i förväg de heller om jag har förstått det hela rätt. Det hade något att göra med hur månen står tror jag.

På tal om kalenderår och tideräkning, visste ni att man inom islam skriver ett M efter årtalet om man skriver det enligt den gregorianska kalendern och H efter årtalet om det är skrivet enligt hidjrakalendern, alltså deras kalender? Det visste inte jag. Det verkar krångligt. Jag misstänker att en viss förvirring kan uppstå om man får ett hidjraårtal uppslängt i ansiktet, men ingen panik gott folk, det finns en formel för att räkna om ett hidjraår till ett gregorianskt år:  M=(H x 33/34)+622. Smidigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar