fredag 5 augusti 2011

5/8:1

Ett spontanbesök på Ikea idag resulterade i det billigaste duschdraperiet jag kunde hitta (i väntan på att hitta ett snyggt som jag faktiskt vill ha), det billigaste diskstället jag kunde hitta (i väntan på att hitta ett snyggt som jag faktiskt vill ha), en förvaringsgrej till garderoben och en liten matta. Jag försöker övertyga Pälsboll om att det är dags att överge hans otroligt fula favoritsovställen, i alla fall två av dem, och nu tyckte jag mig hitta en lurvig och hyfsat snygg sak som jag trodde att han skulle kunna tänka sig att vila på. Det gjorde han, den verkar faktiskt redan vara en ny favorit!


Igår var jag och Pälsboll fyra mil uppåt i landet för att köpa på oss ett lager färskfoder av ett speciellt märke som jag har läst en massa bra om och som alla hundar verkar vara helt galna i. Fem olika smaker, två av varje smak, köpte jag åt honom. Egentligen lever Pälsboll i stort sett på kött, ben och inälvor men ibland när jag är lat och inte har ork att fixa mat till honom känns det bra att kunna tina en omgång kvalitativt färskfoder och ge honom det istället. De dagar jag är glömsk blir det även i fortsättningen torrfoder som back up, även detta en helt okej variant och inget billigt Ica-skräp.

Jag gav Pälsboll lite färskfoder i morse, samtidigt som jag ställde ner en nyss urskrapad minihink med rysk yoghurt och en tömd Kesoförpackning på golvet. Han brukar få rensa sånt när jag har tagit det sista. Vad tror ni att han åt? Först luktade han på färskfodret och fnös. Därefter gick han lös på Kesoförpackningen. När den var skinande ren gav han sig på yoghurthinken. Först när även den var in i minsta molekyl tömd på innehåll gick han tillbaka till färskfodret. Han luktade lite på det, slickade på det, fnös och gick därifrån igen. *suck* Dock äter han på kommando om det inte är något han tycker är riktigt vidrigt, så uppmaningen "ät din mat" fick honom att fundersamt och lite tveksamt tugga i sig allt. Det återstå att se om han går med på att äta lite till ikväll.

Pälsboll har förresten så vansinnigt ont i sin rygg nu. Den känns som en tvättbräda om jag drar med fingrarna längs med den, så knutig och spänd är den. Igår när vi köpte färskfoder passade vi på att hälsa på A1 som bor i närheten av foderåterförsäljaren för att vi (okej, kanske snarare jag) skulle kunna tigga till oss/mig lite av hans galet goda kaffe (jag vill också ha en sån där svindyr kaffemaskin!) och glass. Även A1 såg hur illa Pälsboll rörde sig utan att jag behövde nämna det, så det är uppenbarligen ganska uppenbart. Inte konstigt att Pälsboll inte vill gå långpromenader för tillfället. Dessvärre är han samtidigt vansinnigt uttråkad och jag vet inte vad jag ska göra för att han ska bli lite gladare. Ryggen ska fixas på tisdag så tills dess blir det att bita ihop, men jag tycker så synd om honom. Lille skrutten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar