fredag 12 augusti 2011

12/8:2

Huset jag bor i är det enda hyreshuset här i området. Resten är bostadsrätter, det vet jag, men alla hus ser likadana ut. Samma uppbyggnad och samma färger så att området ser enhetligt ut. Jag vet också att företaget som äger "mitt" hus gärna skulle vilja ombilda även de här lägenheterna till bostadsrätter, men att det har blivit nedröstat av de som bor här. I alla fall än så länge.

Vad händer om de bestämmer att lägenheterna trots allt ska bli bostadsrätter och att vi som är hyresgäster idag får köpa lägenheterna om vi vill? Vad gör jag då? Bra fråga. Till största delen beror det såklart på hur mycket pengar de vill ha för lägenheten och vad priserna på liknande lägenheter i området ligger på. Finns det möjlighet att tjäna en ordentlig hacka när jag säljer den så kan det definitivt vara aktuellt att köpa, om jag nu över huvud taget bor kvar här om och när ombildningen blir aktuell.

Så hur är det med värdet på lägenheterna nu då? Jag bor i en etta och hur de ligger till har jag ingen aning om. Däremot har jag fått mäklarreklam i brevlådan om två andra lägenheter i området som är till salu för tillfället. Det ena är en tvåa på 60 kvm i huset bredvid, den andra är en fyra på 100 kvm ett par hus bort. Tvåan har ett utgångspris på 840 000 kr, fyran 1 870 000 kr. Inte illa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar