torsdag 25 augusti 2011

25/8:1

En helt uppriktig och seriöst ställd fråga: Om Victoria och Daniel skulle få ett barn som är förståndshandikappat på något sätt, vad händer då med tronföljden? I vårt politiskt korrekta land känns det inte som att det skulle falla i god jord att, så att säga, plocka bort någon från sin framtida tron på grund av ett sådant "problem". Finns det någon plan för ett sådant scenario? Någon som vet?

Edit: Nu har jag googlat en del och jag är (såklart) inte den enda som har ställt ovan nämnda fråga. Ingen verkar ha ett absolut svar och det verkar inte stå något konkret om det i successionsordningen, såvida inte tronarvingen betraktas som bokstavligt talat allvarligt sjuk, men då är frågan förstås vad som ska räknas som sjukt. Omyndigförklara kan man inte göra i Sverige, överförmyndarskap har vi inte längre. Det verkar väldigt snurrigt, allt det här.

Edit II: Nu började jag fundera på vad som händer om de får tvillingar eller trillingar eller quadrupplingar och allt vad det heter. Hur gör de då? Det har jag hittat ett svar på. Den förstfödde är den som blir tronarvinge, även om det så bara skulle skilja någon minut på ungarna. Snacka om att bli snuvad på konfekten om man är nummer två i det läget!

För övrigt kan jag tillägga att det av någon anledning är riktigt mycket knott här idag, både ute och inne. Det kliar överallt och delar av mina ben är alldeles buckliga av små bett. Jädra odjur!

Edit III: Varför finns det ingen paragraf om vad som händer om tronarvingen har ett (psykiskt) handikapp? För att förr i tiden "försvann" nyfödda som inte riktigt verkade ha blivit som det var tänkt. Dödfödda kallades de visst, även om det tjugo år senare dök upp en tidigare okänd yngling som inte verkade ha alla hästar i stallet, hos någon avlägsen släkting. Håhåjaja, jag säger då det. Vilka bekymmer man kan ha om man är blåblodig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar