måndag 8 augusti 2011

8/8:2

Min GPS, den är verkligen ett kapitel för sig.

Jag åkte en sväng till Ikea idag igen. Ikea ligger i ett ganska stort område med en massa affärer, en del butiker delar hus, andra är så stora att de upptar en hel byggnad själva. Ikea är såklart en av dem. Området har en hel del smågator och även om man ser en affär som man ska till kan det vara lite knepigt att hitta kortaste och bästa vägen dit om man inte har varit där innan.

Efter Ikea skulle jag till en annan storaffär, en sån där som tar upp ett helt hus alldeles själv. Trots att jag såg skylten på taket av affären tyckte jag att det var bäst att använda min GPS för att komma dit på smidigaste sätt, speciellt med tanke på att området är fullt av turister som är minst lika förvirrade som jag när det gäller att hitta. Sagt och gjort, jag knappade in affärens adress som jag hade kollat upp innan jag åkte hemifrån (Majsan är ibland en väldigt förutseende Majsan), vi kan kalla adressen för A-vägen. GPSen gör en snabb sökning, hittar adressen och talar om att det ska ta mindre än en minut att åka dit. Tack för det. Men sedan gör den något underligt som den gör lite då och då när jag ska åka korta sträckor. "Kör till A-vägen" säger den till mig. Jo, det var liksom det skulle hjälpa mig med, muttrar jag för mig själv och börjar sakta rulla framåt i hopp om att den ska vakna till och hjälpa till lite, men icke. Ingen vägbeskrivning och ingen hjälp på själva kartbilden heller. Nähä. Jag börjar köra åt det hållet som jag tror kan vara rätt väg, fortfarande med en nästintill sovande GPS som visserligen visar hur jag rör mig på kartan, men inte visar hur jag borde röra mig. Efter nästan fem minuter, inte en minut, är jag framme vid affären. Alltså har jag inte kört "rätt" väg. När jag svänger in på parkeringen kommer den lilla flaggan som visar att jag är på rätt plats upp på skärmen. Jasså, det är dags att vakna nu?

Efter en snabb runda i affären hoppar jag in i bilen för att köra vidare till nästa affär som ligger i ett helt annat område i en annan del av Storstaden, gissningsvis en knapp mil bort. Jag knappar in adressen dit, B-vägen, och min GPS hittar även denna adress. Okej, den verkar vara på hugget nu. "Kör till C-vägen". C-vägen? Vilken väg är det? Förvirrat börjar jag köra ut från parkeringen, än en gång i hopp om att den ska börja hjälpa till lite för nu vet jag verkligen inte alls åt vilket håll jag ska åka, men den verkar bara ha en sak i sin lilla hjärna för tillfället, nämligen att jag ska hitta till C-vägen på egen hand. Jahaja. I korsningen vid utfarten tvekar jag en liten stund om vart jag ska ta vägen men eftersom jag har flera bilar bakom mig väljer jag att köra åt ett håll som känns någorlunda rätt, utan att egentligen ha en aning. Nej, det var inte rätt alls och efter bara några sekunder anmärker herr GPS snabbt på det. "Gör om rutt". Gör om rutt? Ja, gör du det, tänker jag. Den räknar lite, blinkar till och lämnar ut nya uppgifter. Tre minuter senare ankomst tydligen, en kilometer längre väg och... "Kör till C-vägen". Nu blir jag sur på riktigt och fräser ilsket och högt "men annars mår du bra eller?" till den lilla svarta apparaten. Den svarar inte utan stirrar bara med samma uttryckslösa blick som vanligt. Efter några varvs snurrande runt, runt i området får jag plötsligt en instruktion om att svänga vänster i rondellen. Jo man tackar! Därefter visar den mig alldeles felfritt och snabbt fram till nästa affär.

Ska en GPS uppföra sig så eller är det min det är fel på? Är det ett uppfostransproblem? Lathet? En felinställning? Miss i kommunikationen? Eller är min GPS helt enkelt bara fullständigt dum i huvudet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar